Której generacji instalację LPG wybrać do swojego auta?

Aktualnie na rynku instalacji gazowych dostępnych jest wiele produktów. Zasadniczo wyróżnia się aż VI generacji instalacji LPG, a każda z nich charakteryzuje się swoimi indywidualnymi cechami. Na którą więc generację warto się zdecydować gdy myślimy o montażu auto gazu do swojego pojazdu?

Generacje samochodowych instalacji LPG

Istnieją różne generacje instalacji LPG, z których każda oferuje odmienne rozwiązania. Od pierwszej generacji, która pojawiła się w latach 80-tych XX wieku, do obecnej, V generacji, wiele się zmieniło. Pierwsze generacje charakteryzowały się prostotą i niską skutecznością. Były wyposażone w zbiornik, reduktor, zawór i wtryskiwacze, które pozwalały na zasilanie silnika gazem, równocześnie ze zbiornikiem benzyny. W późniejszych generacjach pojawiły się nowe rozwiązania, takie jak wtrysk sekwencyjny, elektroniczny sterownik wtrysku, a także sonda lambda i katalizator.

Obecnie najczęściej stosowaną jest instalacja IV generacji, w której zastosowany jest wtrysk benzyny z katalizatorem i sondą lambda oraz wtryskiwacze gazowe. Wtrysk paliwa odbywa się w fazie lotnej, a gaz podawany jest dopiero w kanale dolotowym, co pozwala na lepsze sterowanie pracą silnika oraz zmniejszenie ilości emitowanych zanieczyszczeń. Wiele instalacji IV generacji jest również wyposażonych w reduktor, który reguluje ciśnienie gazu podawanego do wtryskiwaczy.

Kolejną, bardziej zaawansowaną generacją jest V oraz VI generacja. W tym typie instalacji wtrysk benzyny odbywa się przy użyciu wielopunktowego wtrysku paliwa z katalizatorem, a gaz podawany jest w fazie ciekłej poprzez wtryskiwacze gazowe. Dzięki zastosowaniu tej technologii, spalanie gazu jest bardziej efektywne, a samochód ma mniejsze zużycie paliwa. Warto jednak zaznaczyć, że koszt takiej instalacji jest zwykle wyższy niż w przypadku IV generacji.

Dodatkowe informacje oraz podział instalacji ze względu na generacje (wraz z ich szczegółowym opisem) można znaleźć w artykule napisanym przez ekspertów firmy zajmującej się ich montażem: https://www.agczech.pl/jakie-sa-generacje-instalacji-gazu-lpg/

Przed dokonaniem wyboru, warto dokładnie przemyśleć swoje potrzeby i porównać różne rodzaje instalacji LPG, biorąc pod uwagę koszty montażu oraz eksploatacji.

Wybór instalacji do własnego samochodu

Jeśli zdecydujesz się na montaż instalacji gazowej w swoim samochodzie, będziesz miał do wyboru kilka rodzajów instalacji, które różnią się między sobą generacją, typem wtrysku i sposobem zasilania. Najważniejsze pytanie, jakie powinieneś sobie zadać, to jaki rodzaj instalacji gazowej LPG wybrać do zamontowania.

Instalacja LPG to system zasilania samochodu gazem płynnym, który jest przechowywany pod ciśnieniem w cylindrze. Dzięki temu można zwiększyć zasięg auta oraz zmniejszyć koszty eksploatacji, ponieważ cena gazu jest niższa niż benzyny. Istnieją różne generacje instalacji LPG, ale obecnie na rynku dominują te z IV i V generacji. Najnowsze systemy IV, V i VI generacji wtryskują gaz sekwencyjnie, czyli każdemu cylindrowi oddzielnie, dzięki czemu można uzyskać jeszcze lepszą jakość spalania i oszczędność paliwa.

Instalacja gazowa to system zasilania gazem skroplonym lub gazem z dolotu (w fazie lotnej). W przeciwieństwie do instalacji LPG, w której gaz jest wtryskiwany do silnika razem z powietrzem, instalacja wtryskuje gaz do cylindra oddzielnie. Najtańszym typem instalacji gazowej jest ta pierwszej generacji, jednakże nie oferuje ona takiej wydajności i dokładności wtrysku jak kolejne generacje.

Kolejnym kryterium wyboru jest rodzaj wtrysku, który może być jednopunktowy, wielopunktowy lub sekwencyjny. Wielopunktowy wtrysk paliwa jest bardziej precyzyjny od jednopunktowego, ponieważ wtryskuje paliwo do każdego cylindra oddzielnie. Wtrysk sekwencyjny to najnowsza technologia, która zapewnia jeszcze lepszą jakość spalania, oszczędność paliwa oraz mniejsze emisje szkodliwych gazów.

Kolejnym ważnym elementem jest reduktor, który jest odpowiedzialny za zmniejszenie ciśnienia gazu z cylindra do poziomu odpowiedniego dla silnika. Reduktor może być mechaniczny lub elektroniczny, przy czym ten drugi oferuje więcej możliwości sterowania pracą silnika.

Nie można także zapomnieć o katalizatorze i sondzie lambda, które są obowiązkowe w każdej instalacji gazowej. Katalizator przekształca szkodliwe substancje w zneutralizowane, a sonda lambda mierzy ilość tlenu w spalinach i przekazuje informacje do sterownika, który dostosowuje pracę silnika.

Podsumowując: wybór instalacji zależy od indywidualnych preferencji oraz potrzeb. Nie bez znaczenia ma też to ile kosztuje instalacja LPG danej generacji – wszak to dla oszczędności montujemy większość systemów LPG. Dobrze jest więc odpowiednio skalkulować opłacalność montażu konkretnej generacji instalacji LPG w samochodzie.

Źródło: https://www.agczech.pl/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

siedemnaście − 15 =